Partner in het nieuws - Kamphuis Transport
Onlangs verscheen onderstaande verhaal over onze vaste prefab transporteur Kamphuis Transport uit Gramsbergen in een lokale krant. Wij willen u dit mooie verhaal niet onthouden, derhalve delen wij het in deze nieuwsbrief.
Op weg met Kamphuis Transport!
Het terrein naast de Combibaan ligt er verlaten bij, maar in 1984 was het de plek waar Henk Kamphuis zijn transportbedrijf begon. Met één vrachtauto, een tweedehands Volvo, startte hij als zelfstandige om de ritten uit te voeren voor de betonfabriek Alvon in Nieuw-Amsterdam. Zowel de betonfabriek als het merk vrachtwagen zijn nog steeds verbonden aan Kamphuis Transport. Het bedrijf groeide en verhuisde in 1994 naar de huidige locatie aan de Doorbraakweg. Daar werken de broers Seine, Bertus, Hilbert met hun zus Zwaantje aan de uitbouw van het familiebedrijf. Tot groot verdriet overleed in 1993 hun vader Henk plotseling tijdens zijn werk. De zoons zetten het bedrijf voort naar zijn gedachtengoed en inmiddels verzekeren ook zijn kleinzoons Kamphuis Transport van een gezond toekomstperspectief.
Kamphuis Transport is gespecialiseerd in het vervoer van bouw gerelateerde producten Tachtig procent van hun vrachten bestaat uit vloerplaten, dakpanelen, wanden, betonklinkers en andere zware betonnen prefab-constructies. Speciaal hiervoor zijn opleggers ontworpen waarmee de constructies geladen worden bij fabrieken in Nederland, België en Duitsland om vervolgens afgeleverd te worden op bouwplaatsen in Nederland en Duitsland. Die klantenkring is misschien wel het geheim van het succes van Kamphuis. Bertus: ‘We hebben een grote en trouwe klantenkring, veel ervan zijn ook familiebedrijven. Sommige, zoals het bedrijf waar pa werkte, zijn al vanaf het begin bij ons. Dit zijn onder meer Ruwbouwgroep (voorheen Alvon), Kuipers Bouwmaterialen en Diamant Beton.’ Nog steeds zijn het de trekkers van Volvo waarmee Kamphuis rijdt. Seine vindt het betrouwbare wagens. ‘Het is ook het voortzetten van de traditie van onze vader, die destijds met een Volvo startte.’ Vanaf 1988 kwam er elke twee jaar één van Henks zonen in het bedrijf. Uiteindelijk reden in 1992 alle zonen in het bedrijf met vijf wagens. Zus Zwaantje voert vanaf de start van het bedrijf de administratie. In de loop der jaren is Kamphuis Transport gegroeid naar de huidige omvang van 17 trekkers en 36 opleggers. Er zijn 13 vaste medewerkers. Inmiddels zijn Henks kleinzonen Joost, Jorick en Niek toegetreden tot het bedrijf. Jorick is aan de afrondende fase van zijn HBO-opleiding Logistiek Management bezig.
De drie broers begonnen destijds op de wagen. Naargelang de tijd vorderde veranderde ook de rol van elk van hen. Seine zit volledig op kantoor en neemt voornamelijk de planning voor zijn rekening. Hilbert richt zich op het onderhoud van het wagenpark en de bedrijfsterreinen, Bertus verzorgt de inkoop van trekkers en opleggers en neemt de acquisitie voor zijn rekening. Daarnaast rijden ze zelf ook deels mee. Zwaantje is nog steeds het vertrouwde gezicht van de administratie.
Veranderingen
Niet het karakter en de traditie van het bedrijf veranderde, wel de regelgeving, de techniek en de logistiek. Neem de navigatie. Vroeger werden routekaarten gebruikt, tegenwoordig gaat alles via GPS en zijn het satellieten die de signalen doorgeven voor de juiste route naar de bestemming. De boordcomputer houdt de vrachtinformatie nauwkeurig bij, net als de chauffeurspas. Alle informatie over routes, snelheden, rijtijden en lading, wordt automatisch uitgelezen en verwerkt. De regels zijn streng, sjoemelen is er niet meer bij. Bertus: ‘Bovendien zijn de boetes op overtredingen hoog. Maar vanwege verkeersveiligheid en in het belang van onze medewerkers moet je dat ook niet willen. Wij werken volledig volgens de cao-beroepsgoederenvervoer.’
Innovatie
Hoewel veel efficiënter is geworden, blijft er nog genoeg papierwerk over. Bertus: ‘Om over te gaan op een volledig geautomatiseerde bedrijfsvoering, moeten je klanten ook zover zijn. Innovatie is hot in de transportwereld. Het is nodig om de concurrentie aan te kunnen gaan en tegelijkertijd op de kosten te letten. Daarnaast investeert Kamphuis Transport flink in trucks die uitgerust zijn met de nieuwste technologieën en voorzien zijn van Euro 6 motoren, die de CO2-uitstoot reduceren. Daarnaast worden middelen aan de brandstof toegevoegd, Traxx, wat ook een extra CO2 reducerende werking heeft. De uitstoot van CO2 moet over de gehele sector de komende decennia flink terug. Daar zijn ook nog wel wat obstakels voor. Wil je elektrisch rijden, dan moet je op de route voldoende laadstations hebben. Wil je op waterstof rijden, dan worden motorische aanpassingen gevraagd. En moeten ook daar voldoende laadpunten voor zijn. Bertus: ‘Er wordt wel geëxperimenteerd, maar iets definitiefs is er nog niet, we volgen de ontwikkelingen op de voet.’
Kansen
Kamphuis is trots op zijn klantenkring en hoewel zij voornamelijk gericht is op de bouwsector, wordt ook een aantal trucks ingezet op het internationaal stukgoed vervoer. Onlangs kwam tevens er een nieuwe kans voorbij. Wat begon met een praatje met de buren van CF-kunststofprofielen, groeide uit tot een samenwerking die onlangs zijn eerste verjaardag vierde: Kamphuis werd huistransporteur van de profielenproducent en kocht daarvoor vier extra gesloten opleggers. CF leverde de dekzeilen in hun huisstijl en beide bedrijven rijden trots de producten naar de afnemers. Bovendien haalt Kamphuis voor CF grondstoffen voor de productie op in Duitsland. Een mooi voorbeeld van de kracht van lokale samenwerking, een win-winsituatie voor beide bedrijven. Andere kans die zich een aantal jaren geleden voordeed, is de aankoop van het naastgelegen bedrijfsterrein met opslagloodsen, waarvan de ruimtes verhuurd worden aan derden voor opslag of uitvoering van hun bedrijf.
Toekomst
Vroeger sprak het beroep van vrachtwagenchauffeur vele avonturiers en vrijbuiters aan. Tegenwoordig is er meer druk om op tijd producten af te leveren, er is meer internationale concurrentie en de baas kan elk moment exact zien waar je bent. De meeste chauffeurs blijven Kamphuis Transport trouw. Dat ligt niet alleen aan de charme van het vak. Bertus: ‘Bij ons werken nog steeds enkele jongens, mannen inmiddels, die vroeger op zaterdag de wagens kwamen wassen. Wij kennen weinig verloop en zijn trots op onze medewerkers. We doen het met elkaar.’ Dat is kenmerkend voor het familiebedrijf met toekomst, waar vertrouwen en kwaliteit hoog in het vaandel staan. En waar de medewerkers zich thuis voelen. Als ware het één grote familie.